Tiivistelmä
Lähtökohdat: Tutkimus selvitti vuosina 2018–2022 suunterveyden opetusta osana terveystiedon opetusta vuosiluokilla 7–9: mitä opetussuunnitelmassa ja oppikirjoissa oli suunterveydestä ja miten suunterveys näkyi opetuksen toteutuksessa.
Menetelmät: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, kolmen tutkimuspaikkakunnan opetussuunnitelmat ja niissä käytössä olevat terveystiedon oppikirjat käytiin yksityiskohtaisesti läpi. Opetuksen toteutusta selvitettiin haastattelemalla neljä terveystiedon opettajaa. Kaksi tutkijaa teemoitti litteroidun aineiston ja tuotti synteesin merkityksellisistä sisällöistä.
Tulokset: Opetussuunnitelman perusteissa 2014 ei mainittu suunterveyttä. Kahden paikkakunnan opetussuunnitelmissa mainittiin yhteistyö hammaslääkärin kanssa. Oppikirjoissa oli paljon tietoa suunterveydestä. Opetus toteutui useimmin suuhygienistin luentona, ja osa opettajista opetti suunterveyttä myös itse. Hampaiden harjaus, reikiintyminen ja päihteet olivat useimmin opetettavia asioita. Opetusmenetelminä olivat muun muassa ryhmätyöt, oppikirjan lukeminen ja videot.
Johtopäätökset: Kouluilla ja terveystiedon opettajilla on mahdollisuus päättää suunterveyden opettamisesta. Suunterveyden ammattilaisten tulee olla aktiivisia, jotta suunterveys sisällytetään terveystiedon opetukseen.
Oral health in health education
We examined if oral health was included in the health education subject, in the national and local curricula and in health education textbooks, and how oral health was included in the teaching in the primary education classes 7-9 during 2018–2021.
Oral health and related content were searched from national and local primary education curricula and three textbooks used in the three study locations (towns). The inclusion of oral health in teaching was investigated by interviewing four health education teachers. Two investigators themed transcribed material separately and produced a synthesis concerning significant contents.
Oral health was not mentioned in the national curriculum. Collaboration with dentists was mentioned in the local curriculum of the two towns. Sufficient information on different aspects of oral health was included in all textbooks. Education was implemented mainly in terms of a lecture by a dental hygienist. Some teachers also taught oral health by themselves. Brushing teeth, cavitation and medication were the most common themes. Workshops, reading of the textbooks and videos were used as a teaching method.
Schools and health education teachers have an opportunity to decide about teaching oral health. Therefore, oral healthcare professionals need to actively promote oral health to be included in the health education.
Ida Korkiamäki, HLL1
idakorkiamaki@gmail.com
Jenni Peltola, EHL1,2
Satu Lahti, Professori, HLT, EHL1,2
1Turun yliopisto, Hammaslääketieteen laitos
2Turun yliopisto, Hammaslääketieteen laitos, Sosiaalihammaslääketieteen oppiaine
Viittaaminen
Korkiamäki I, Peltola J, Lahti S. 2023. Suunterveyden opetus perusopetuksen vuosiluokilla 7-9. 11.10.2023. Tiede. Apollonia. Viitattu pp.kk.vvvv. https://www.apollonia.fi/tiede/