ACFF:n (Alliance for a Cavity-Free Future) World Cavity Free Future -päivä toteutetaan Suomessa Koko Suomi harjaa -somekampanjana 5.–28.10.2020. Kampanjan tavoitteena on saada kaikki vauvasta vaariin harjaamaan hampaansa aamuin illoin fluoritahnalla (2×2+fluoritahna).
ACFF on kansainvälinen liittouma, jonka tavoitteena on vähentää hampaiden reikiintymistä kaikkialla maailmassa. Tänä vuonna reikiintymisen ehkäisyä nostetaan yleisön tietoisuuteen 14.10. ympäri maailmaa kunkin maan tilanteeseen sopivalla tavalla. Koko Suomi harjaa on Suomen versio kampanjasta ja osa pohjoismaista kampanjaa. Kampanjan sosiaalisen median tilit julkaistaan 5.10.2020 (#kokosuomiharjaa).
Suomalaiset harjaavat hampaitaan harvemmin kuin muut pohjoismaalaiset, ja huolestuttavan usein tämä koskee etenkin suomalaisnuoria. Jotta Suomi saadaan muiden Pohjoismaiden tasolle, parannettavaa on – etenkin miehillä, ja tietoisuutta aiheesta on lisättävä.
Miten voit osallistua?
Koko Suomi harjaa -kampanja toteutuu 5.–28.10.2020 sosiaalisen median kampanjana Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa, ja toteutetaan yhdessä tunnettujen suomalaisten vaikuttajien kanssa. Mukana kampanjassa ovat sometähdet Lotta ja Pappa sekä tubettajat Elina ja Sofia. Kampanjaan voi osallistua kuvaamalla videon omasta hampaiden harjauksestaan sosiaalisen median tililleen ja käyttämällä hashtagia #kokosuomiharjaa.
Suunterveyden ammattilaisten toivotaan haastavan potilaita harjaamaan suositusten mukaan ja käyttämään myös omia kanaviaan kampanjasta tiedottamiseen ja edelleen haastamiseen.
Lisätietoja löydät myös kampanjan kansainväliseltä verkkosivustolta.
Kampanjaa tukevat muun muassa THL, Hammaslääkäriliitto, Apollonia, STAL, Farmasialiitto sekä hammaslääketieteen opiskelijat. Colgate mahdollistaa Koko Suomi harjaa -kampanjan toteuttamisen.
Lisätietoja:
Vuokko Anttonen, vuokko.anttonen (at) oulu.fi
professori emerita Oulun yliopisto
Koko Suomi harjaa -kampanjan vastuuhenkilö ja kampanjan asiantuntijaryhmän vetäjä
ACFF:n Pohjoismaiden hallituksen Suomen edustaja