Tiivistelmä
Lähtökohdat
Liikkuvat hammashoitoyksiköt voivat parantaa hammashoidon tehokkuutta, saavutettavuutta
ja saatavuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hammashoidon ammattilaisten
kokemuksia liikkuvan yksikön käytöstä kouluikäisten lasten hammashoidossa.
Menetelmät
Oulun kaupungin suun terveydenhuollon henkilökuntaa haastateltiin sähköpostitse neljällä
strukturoidulla haastattelulla keväällä 2021 ja 2022 liikkuvan hammashoitoyksikön
käyttökokemuksista. Kysymykset ja tutkimusaineiston laadullinen analyysi pohjautuivat
olemassa olevaan kirjallisuuteen.
Tulokset
Tehokkaimmiksi toimenpiteiksi liikkuvan hammashoitoyksikön toiminnassa arvioitiin
tarkastukset ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet. Tehokkuus vaihteli koululaisten päivän
ohjelman mukaan. Potilaiden kannalta kouluympäristössä suoritettavan hammashoidon etuna
on, että oppilaat menettävät vähemmän aikaa koulutyöstä ja että kuljetukset vähenevät.
Heikkoutena olivat työntekijöiden epäergonomiset työasennot ja rajalliset
toimenpidemahdollisuudet.
Johtopäätökset
Liikkuvan hammashoitoyksikön hoidon tehokkuus ja kustannustekijät liittyvät tiiviisti
toisiinsa. Henkilökunnan ergonomia, hoidettujen potilaiden määrä ja toimenpiteiden laatu tulisi ottaa huomioon, kun suunnitellaan liikkuvan yksikön käyttöä. Potilaille hyötyä saavutetaan
ajansäästönä.
Experiences of school-based dental services using mobile dental units
The accessibility, availability and affordability of dental care are a complex concept. The
potential of a portable and mobile dental unit (portable dental unit, PDU and mobile dental unit, MDU) is obvious. It has been used in many countries for a long period of time but the financial
and efficiency of it remains little researched. The aim of this study was to investigate the use
of portable dental units in a school environment (primary dental care setting) through a
qualitative interview among oral health professionals.
The most efficient procedures performed in a portable dental unit were health
screenings and preventive measures. The quality of the screenings in the portable dental unit
may, however, not reach the same level when compared with the ones performed in a well-functioning dental clinic. The efficiency was found to fluctuate from day to day at a school
environment. Efficiency and financial success are tightly intertwined. The number of treated
patients per day, staff salaries and the staffing model are important factors when designing the
model for a school-based dental program. The work postures of dental personnel were not
ergonomically optimal. For successful dental care in a school environment good cooperation
with school staff is needed. A dental-friendly atmosphere at school and among school staff
makes it easier and more effective to accomplish dental care with portable or mobile dental
units. A positive thing in school based dental care was that students miss less time from school.
The advantages of school based dental care are related to missing less time from schoolwork
and a decrease in the transportation of the children.
Viittaaminen
Kenttämaa K, Näpänkangas R, Karki S, Kankaala T, Tanner T, Virtanen J, 2024. Liikkuvan hammashoitoyksikön käyttö. 26.11.2024. Tiede. Apollonia.